Työelämän ja -ympäristön kehittämisen hetki on juuri nyt käsissämme – tuoreet kokemukset käyttöön

Pandemia on tarjonnut uuden valikon näkyville työelämässä. Muutospaine tuntuu monissa yrityksissä joskus liiankin kovalta. Vaikka kyydissä on hyvä pysyä, niin nyt on myös mahdollista pysähtyä ja katsoa yhteistuumin eteenpäin: miten toimimme uudessa normaalissa?

Organisaatiot sopeutuivat eri tutkimusten mukaan etätöihin onnistuneesti. Tähän vaikuttivat muun muassa työntekijöiden korkea digiosaamisen taso sekä Suomen erittäin hyvät tietoyhteydet, jotka mahdollistivat työn tekemisen joustavasti ja sujuvasti.

Toisaalta hauskat esimerkit vaikkapa mainonnassa, kuten ”nyt pois sieltä lauteilta” tai ”etäkokouksessa putoilevat hahmot” kertovat toki karua totuutta. Monet uudenlaiset naurut olemme varmasti saaneet kaikki työssämme – mutta myös väsymisen hetket katkeilevien yhteyksien tai esitysten vuoksi.

- Tänä aikana on kerätty myös hyviä työelämän kehittämisen eväitä reppuun. Ja ne eväät kannattaa ottaa tuoreeltaan esiin, kun aloitamme uutta normaalia, kehottaa Antti Eeva Peab Business Gardenista.

Millainen on työelämän tulevaisuus, miten siellä toimitaan?

Antti Eeva työskentelee Business Gardenissa vuokrauspäällikkönä. Hän keskustelee asiakkaiden kanssa päivittäin uudesta työelämästä. Antin tuoreiden kokemusten mukaan suuri osa yrityksistä on vielä odottelevalla tai varovaisella kannalla työympäristöä pohtiessaan.

- Tällä hetkellä ei ole outoa sanoa, että opettelemme lähityön tekemistä. Aivan kuten keväällä 2020 jouduimme nopeasti kehittämään ja ottamaan käyttöön etätyön mallit. Ymmärrettävää kyllä, meillä on vallalla sellainen ihmettelevä ajanjakso. Ikään kuin odotetaan, että oliko tämä (pandemia) tässä ja mitä seuraavaksi tapahtuu.

Miksi tulemme toimistolle?

- Voisin tiivistää kahteen kysymykseen asiakkaiden kanssa käytyjen keskustelujen ytimen: miksi tulemme toimistolle ja mikä on toimiston lisäarvo henkilöstölle, yritykselle ja sen asiakkaille, Antti sanoo ja jatkaa:

- Ilmiselviä syitäkin olen kuullut useita: on kiva tehdä töitä kollegoiden kanssa, kaipaan yhdessä tekemisen tuntua. Ideointi ja eri mieltäkin oleminen on helpompaa kasvokkain. Kun olemme yhdessä, niin asiat sujuvat jouhevammin, ei tarvitse aina kutsua kokousta koolle saadakseen keskustelua ja ratkaisuja aikaan. Tai yksi toistuva syy on se, että tapaamme lounaalla kollegoita rennommissa merkeissä.

- Mutta edellä esittämiini kysymyksiin tarvitaan yhä selkeitä vastauksia. Ja kun nämä vastaukset on löydetty, tarvitaan työstämistä, ideointia ja ratkaisuja siihen, miten työympäristö muovaillaan vastaamaan uusia tarpeita.

Tähän tarpeeseen on Business Garden kehittänyt palvelun yhdessä työelämän ja työympäristön asiantuntijoiden kanssa.

Kun itsellä ei ole kaikkia ratkaisuja, työelämän ja -ympäristön asiantuntijat ovat meidän ja asiakkaidemme apuna

- Meillä on työympäristöjen asiantuntijoina ollut rohkeutta haastaa myös omaa ajatteluamme. Siksi kysyimme itseltämme, miten me voimme auttaa yrityksiä siirtymisessä ”uuteen normaaliin”. Yhtä rehellisiä olimme siinä, kun vastasimme, että me emme yksin pysty sitä tekemään. Siksi kumppaneinamme muutoksen hetkellä ovat Maaretta Tukiainen Moodit Oy:stä ja Katja Lajunen Tilamuotoilutoimisto Profit Interior Oy:stä, Antti kertoo.

- Heidän kanssaan olemme rakentaneet palvelukonseptin, jonka avulla asiakkaamme voivat hakea työelämää koskeviin kysymyksiin vastauksia organisaationsa kanssa ja siten avata polkua uuteen työelämään ja -ympäristöön.

Muutosvalmennus hybridityön kehittämiseen on Business Gardenin asiakkaiden työkalupakissa käytössä maksuttomasti, kun yritys suunnittelee muutosta ja muuttoa esimerkiksi Ultimes Business Gardenin seuraavaksi rakennettaviin tiloihin.

Monitoimitiloissa löytyy vaihtoehtoja

Kattava muutosvalmennus-palvelu päätyy lopulta siihen, että yritykselle suunnitellaan uudet tilat palvelu- ja kalusteratkaisuineen. Myös tämä kuuluu maksuttomaan muutosvalmennukseen.

- Tällä hetkellä totuus on se, että monesti yrityksen tilat eivät pysty tarjoamaan tarvittavaa, modernia tilamuotoilua. Uudenlaisen työympäristön vaateita ovat erilaisia töitä tukevat tilat, esimerkiksi kokoontumisia tai hiljaista työtä tukevat ratkaisut. Lisäksi nyt kiinnitetään selvästi enemmän huomioita viihtyisyyteen ja henkilöstön hyvinvoinnin tukemiseen.

Työ ja koti eivät ole enää vieraita toisilleen

Antti on itse innostunut lähityöhön paluusta. Vaikka työmatkaakin kertyy, hän kokee, että koti ja työpaikka Business Gardenissa täydentävät arjessa toisiaan.

- Houkutteleva ja viihtyisä työympäristö pitää sisällään miellyttävät työtilat, mukavat kollegat sekä kattavat arjen palvelut. Nyt kun olemme palanneet takaisin toimistolle, voin nauttia myös Business Gardenin palveluista, joiden avulla kodin arkiasioidenkin hoito helpottuu. Voisin sanoa, että koti ja työ eivät todellakaan ole enää vieraita toisilleen.

Asiantuntija-aamut ovat taas täällä, aiheena Uusi työelämä ja työympäristö

Tervetuloa myös Ultimes Business Gardeniin aamiaiselle ke 24.11.2021, klo 8.00–10.00 tai osallistu verkossa.

Ilmoittaudu täältä.

 

Haluatko keskustella työympäristön uudistamisesta? Tavoitat minut helposti Business Gardenista:

Antti Eeva

Vuokrauspäällikkö

Sähköposti: antti.eeva@peab.fi
Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.