Viritä voimia (etä)työpäivääsi

Johanna Vilmi työskentelee työterveyspsykologina Mehiläinen Oy:ssä. Hän kertoo, että työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen sekä suhde itseen ja yhteisöön nousevat nyt usein puheenaiheeksi. Myös yleinen jaksaminen voi olla kovilla. Vilmin neuvoin arkea voisikin ruokkia ja ravita monin keinoin.

- Nyt kun siirrymme uuteen vuodenaikaan, on oivallinen hetki pysähtyä ja kysyä, missä kaikessa olen onnistunut kuluneen vuoden aikana? Millaisia selviytymisen hetkiä siellä ollut? Ja kehu itseäsi: näistä olen mennyt läpi. Tämä on hyvä keino antaa palautetta itselleen.

Samalla kun kertaa onnistumisia, niin voi myös todeta, ”olen oppinut uutta tuossa hetkessä tai kehittänyt uusia taitoja toimimalla uudella tavalla”.

- Tehkää tämä myös tiimissä. Olemme kaikki oppineet uusia taitoja ja prosessoineet työtämme uudella tavalla. Tämän lisäksi olemme muokanneet kotirutiineja uudella tavalla. Näitä kannattaa kerrata yhdessä ja iloita saavutuksista, Johanna Vilmi opastaa.

Tiimi keskellä kevättä 2021: palaute antaa merkityksen

- Yhteisöllisyyden kaipuu vaihtelee eri ihmisillä. Erityisesti nyt, kun kukin tekee paljon työtä yksin, niin olemme keskustelleet monien etätyötä tekevien kanssa siitä, että työssäkin on yksinäistä. Kysymys ”huomaako kukaan, jos en tee työtäni tällä viikolla”, kuvaa kovin yksinäistä tunnetta.

Muistitko sanoa töissä tänään ”hei, teit sen jutun hienosti”. Välittömille huikkauksille, epävirallisille kysymyksille kuten ”miten homma etenee”, ei välttämättä ole paikkaa, nyt kun kokoonnutaan ja tavataan vain sovitusti.

- Välitön palaute rakentaa tunnetta oman työn merkityksellisyydestä ja aitoa mielikuvaa siitä, että en ole yksin: minulla on edelleen kollegoita ja työkavereita, asiakkaita ja kumppaneita. Minulla on merkitys ja mahdollisuus vaikuttaa nykyisyyteen ja tulevaisuuteen.

Jokainen voi tehdä jotain toisen tukemiseksi. Pieni ele, nopea kysymys, asioiden ja tehtävien suunnittelu yhdessä ovat hyviä keinoja edelleen.

Luo kiireettömyyden tuntua

Verkkokokoukset varataan usein vain tiettyä asiaa, tarkoitusta varten. Toki palaverit ennenkin suunniteltiin, mutta kun kokoonnuttiin samaan tilaan, voitiin vaihtaa kuulumisia, kaataa kahvia kuppeihin ja ikään kuin ”muodostaa yhteinen kokous”.

- Verkkoon tulemme kellontarkasti. Kysymys kuuluukin, onko meillä nyt tilaa kokemuksien ja fiilisten vaihtoon? Pystymmekö luomaan tunteen, että välitämme omasta, kollegan tai tiimin hyvinvoinnista, Vilmi pohtii. 

Ensi viikosta lähtien, varataan aikaa kokoukseen, otetaan kahvikuppi mukaan, kysytään mitä kuuluu – ja vastataan toisillemme. Jos fiiliksissä on alakuloa tai väsymystä, niin siihen kannattaa hetkeksi pysähtyä. Kun asiaa on jumpattu, niin kokouksen asialistalla olevat asiatkin tulevat jouhevammin käsiteltyä.

 - ja viritä empaattinen korva

Kuuntele kaveria, kollegaa – ja itseäsi. Kun havaitset, että keskustelukumppanisi haluaa kertoa sinulle kokemuksistaan, peloistaan tai iloista ja mukavista asioista, kuuntele. Aina ei kannata peilata asioita oman itsen kautta, vaan kuunnella ja myötäelää.

Minä keskellä kevättä 2021: ota kaikki irti valosta

Monelle on vapautunut aamusta ja iltapäivästä aivan ”uudet vapaat tunnit” työpaikkamatkailusta.

- Moni havaitsi tämän viime vuonna. Nyt kuulemani perusteella tunnit ovat jo ”kadonneet työkiireisiin tai johonkin”. Nämä tunnit kannattaa taas ottaa omaan käyttöön. Aamulla ennen kuin avaa yhteydet, ole perheen, kirjan, koiran, kissan tai itsesi kanssa. Iltapäivällä sama juttu: vie itsesi ulos tai aloita ruuanlaitto ajoissa, ilman kiireen tuntua.

Merkkaa kalenteriin myös lounastauko ja nauti: kotona taukolenkki tai -jumppa on helpompi toteuttaa kuin toimistolla.

”Pois kotoa joka päivä”

- Ohje ensin alkuun hieman hymyilyttää. Se on kuitenkin lause, josta olen saanut palautetta, että ”muutti elämääni ja vaikutti mielialaan, paransi ruokahalua ja unen laatua”.

Tiedämme kaikki, että liikunta ja ravinto sekä uni lisäävät hyvinvointia. Kuulostaa helpolta lääkkeeltä, mutta tätäkin yksinkertaista neuvoa on välillä vaikea toteuttaa.

Jos tuntuu, että on vaikea saada itseään uudestaan käyntiin töiden jälkeen, niin voit madaltaa kynnystä: sano itsellesi ”lähden joka päivä pois kotoa”: kävelylenkki, vaikka 15 minuuttia joka päivä lisääntyvässä valossa, tekee ihmeen hyvän olon.

Samalla luonnollisesti muistutamme, että liikkumaan ja toimimaan viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti – itselle ja toisille turvallisesti.

Jaa huolesi – yllätyt, kuinka samoja tunteita on ympärilläsi

Elämässä on rinnakkain normaalia arkea, ilonaiheita sekä huolia - tunteet vaihtelevat. Hyvänä päivänä – anna mennä vaan. Mutta jos tunnet alakuloa tai ärtyneisyyttä, niin siihen kannattaa pysähtyä hetkeksi.

- Jos sinua huolettaa tai tunnet avuttomuutta arkisessa tilanteessa, puhu siitä rohkeasti ystäville, työkavereille tai esimiehelle. Ole avoin, huomaat, että ihmiset lähtevät nyt helposti mukaan ja voitte vertailla kokemuksia ja ideoida keinoja, jolla ravitsette arkea ja hyvinvointia.

- Muista aina, että et varmasti ole ainoa, jolla on huolia ja monella on jopa samanlaisia huolia kuin sinulla. Jos et halua jakaa huolta töissä tai kotona, niin ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Terveydenhuollossa pystytään hyvin keskustelemaan tilanteesta verkossa, puhelimessa tai voimme järjestää turvallisen tapaamisen toimipisteessä, Johanna Vilmi muistuttaa lopuksi. 

Haastattelussa työterveyspsykologi Johanna Vilmi, Mehiläinen Oy. Huhtikuussa viritämme keskustelua kohti kesää 2021. Sitä ennen viritä aivosi ja läheisesi haaveilemaan ja suunnittelemaan – mitä kivaa voisi tehdä tulevana viikonloppuna?

Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.